תיקון דיסק קשיח

מחפשים שירותי תיקון דיסק קשיח? ריכזנו עבורכם את טכנאי המחשבים והמעבדות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות הנוקשה של "המקצוענים", הזמינו עכשיו:

מי מאיתנו לא צובר מספר בלתי נתפס של תמונות, סרטונים, קבצים ומסמכים? כל אלה מאוחסנים על רכיב זיכרון המכונה הדיסק הקשיח. מהו אותו דיסק קשיח? מה ההבדל בין דיסק קשיח חיצוני לדיסק קשיח פנימי? מה ההבדל בין דיסק קשיח לSSD-? אנחנו נעשה לכם סדר. וכמובן נתייחס לתיקון דיסק קשיח- מה זה אומר וכיצד הדבר נעשה?

 

מהו דיסק קשיח?

דיסק קשיח (מכונה גם "הארד דיסק" ו"כונן קשיח" או בשמו הרשמי HDD- Hard disk drive) הוא רכיב זיכרון, על גביו נשמרים נתוני זיכרון כקבצים, מסמכים, קבצי אודיו וסאונד, סרטונים ועוד. הדיסק הקשיח מתחבר ללוח האם של המחשב על ידי כבל ייעודי, אשר דרכו עוברים נתונים מהדיסק הקשיח ולהיפך. בנוסף, לדיסק הקשיח מתחבר כבל נוסף המגיע מספק הכוח של המחשב.

הדיסק הקשיח מורכב מדיסקות שטוחות המחוברות לציר אחד וביניהן טבעת צרה היוצרת מרווח קבוע ביניהן. שמירת ופתיחת הנתונים שבדיסק הקשיח נעשית באמצעות סיבובים מהירים של הדיסקות (עד 15,000 סיבובים לדקה בדיסקים עכשוויים) ותנועת שני ראשים מצידי הדיסקות, שהאחד משמש לקריאה והשני לכתיבה.

הנתונים בדיסק הקשיח מועברים בצורה מגנטית ונשמרים באופן בינארי, כאשר כל שדה מגנטי מסמן 1 או 0 בהתאם לכיוונו. בשלב הבא הנתונים הבינאריים מתורגמים לנתונים כפי שהם מוצגים למשתמש, דהיינו אותיות, תמונות, סמלים וכו'.

מהו דיסק קשיח?

 

מה ההבדל בין דיסק קשיח לזיכרון RAM?

חשוב להבחין בין זיכרון ה-RAM של המחשב לבין כונן הדיסק הקשיח. בעוד זיכרון ה-RAM נועד לשמש באופן ישיר את מעבד המחשב, הדיסק הקשיח משמש לשמירה ולפתיחה של קבצים. בהתאם, הדיסק הקשיח איטי יותר מזיכרון הRAM.

 

מה ההבדל בין דיסק קשיח חיצוני לדיסק קשיח פנימי?

ישנם מצבים בהם נפח הזיכרון של המחשב מגיע לסף מיצוי, ונדרשת הגדלת נפח הזיכרון. ניתן להגדיל את נפח הזיכרון באמצעות דיסק קשיח פנימי או חיצוני. הדיסק הקשיח החיצוני והדיסק הקשיח הפנימי עונים על צרכים שונים. על הדיסק להתאים למחשב הקיים ולמאפייני המשתמש ולצד זאת גם לסגנון העבודה והתקציב הקיים. יש לציין, כי התקנת הדיסק הקשיח אינה עניין לחובבנים, אלא מחייבת ידע ומיומנות של איש מקצוע.

 

דיסק קשיח פנימי

דיסק קשיח פנימי משמש להגדלת נפח הזיכרון הנוכחי של המחשב. לרוב, דיסקים אלה משמשים מחשבים נייחים שיש בהם טכנית מקום להתקין אותם. ישנו מגוון רחב של דיסקים קשיחים פנימיים הכוללים נפח שונה. טווח המחירים של הדיסקים הפנימיים גבוה, כאשר מחיריהם נעים בין 170-1250 ₪. חברות שונות מתחייבות גם למספר שונה של שנות אחריות.

 

דיסק קשיח חיצוני

דיסק קשיח חיצוני הוא רכיב המתחבר מהצד החיצוני של המחשב. בשונה מהדיסק הקשיח הפנימי, לרוב דיסקים אלה משמשים מחשבים ניידים מאחר ואין בהם טכנית מקום לרכיבים פנימיים נוספים. יתרונו של הדיסק הקשיח החיצוני הוא בהיותו חסין יחסית במקרה של תקלה במחשב, הדבר המבטיח באופן יחסי את שמירת הנתונים שבו. דיסק זה מתאים לסגנון עבודה המצריך מעבר בין מחשבים שונים בדומה לדיסק און קי.

בדומה לדיסקים הקשיחים הפנימיים, גם כאן ישנו מגוון רחב של דיסקים הכוללים נפח שונה. טווח המחירים של הדיסקים החיצוניים גבוה, כאשר מחיריהם נעים בין 200-1400 ₪. כמו כן, גם כאן חברות שונות מתחייבות למספר שונה של שנות אחריות.

דיסק קשיח פנימי דיסק קשיח חיצוני
תפקיד הרכיב הגדלת נפח זיכרון המחשב הגדלת נפח זיכרון המחשב
אופן ההתחברות למחשב חיבור פנימי חיבור חיצוני
סוג המחשב משמש לרוב מחשבים נייחים בשל המקום הטכני להתקנה משמש לרוב מחשבים ניידים הנעדרים מקום טכני להתקנה
יתרונות עלות נמוכה יחסית חסין יותר לנזק במחשב עצמו, נוחות
חסרונות רגיש יותר לנזק במחשב עצמו, לא ניתן לניוד עלות גבוהה יחסית

מה ההבדל בין דיסק קשיח חיצוני לדיסק קשיח פנימי?

 

מה ההבדל בין דיסק קשיח לSSD-?

SSD או בשמו הרשמי Solid State Drive (בעברית מכונה "כונן שבבי") הוא אחיו האמצעי של כונן הדיסק הקשיח והדיסק און קי. בדומה לדיסק הקשיח, מדובר ברכיב זיכרון המאחסן נתונים. עם זאת, מרבית הSSD- פועלים באמצעות זיכרון הבזק, בדומה לדיסק און קי. ה-SSD מגיע גם בצורת זיכרון נדיף עם או בלי סוללה, בו הנתונים נשמרים רק לזמן מוגבל או נמחקים בעת ניתוק מהחשמל בהתאמה.

ההבדל המרכזי בין דיסק קשיח לSSD- נעוץ בהבדלים בין הטכנולוגיות עליהם הם מבוססים. אופן הפעולה המגנטי של הדיסק הקשיח, הכולל סיבוב דיסקות לשם קריאה וכתיבה כפי שתואר לעיל הופך את השימוש בו לאיטי יותר מה-SSD. ה-SSD לעומת זאת, עובד באמצעות זיכרון הבזק (Flash memory), בו המידע נשאר אגור בתוך רכיבי הזיכרון גם אם אין מתח חשמלי בדיסק עצמו. שימוש בטכנולוגיה זו מאפשר לSSD- להיות יעיל יותר ובשל כך מהיר וחסכוני יותר. עלות כונני SSD נעה בין 170-1300 ש"ח, אולם אין לטעות, מדובר ברכיב יקר כאשר בוחנים את העלות אל מול נפח האחסון המתקבל.

דיסק קשיח SSD
תפקיד הרכיב רכיב זיכרון אחסון נתונים רכיב זיכרון אחסון נתונים
יתרונות נפח אחסון גדול יותר מהיר, חסכוני, חדיש, עמיד
חסרונות איטי, לא חסכוני נפח אחסון קטן יותר
מחיר זול יותר ביחס לנפח האחסון יקר ביחס לנפח האחסון

 

תיקון דיסק קשיח

דיסק קשיח תקול מחייב תיקון. תקלות אפשריות המצריכות תיקון עשויות להיגרם מנזק פיזי שנגרם לדיסק הקשיח כנזק לראש הדיסק. נזק לראשי הדיסק מהווה תקלה שכיחה ומונע גישה למידע ולנתונים השונים בדיסק. תקלות נוספות יכולות לכלול מחיקת מידע ונתונים שנעשו על ידי המשתמש עצמו או על ידי וירוס.

כשמתקנים דיסק קשיח משחזרים למעשה את המידע והנתונים שאבדו. בין השאר משחזרים קבצים ותמונות שנמחקו וכן מחליפים את הדיסק הקשיח שנפגם או ראשי הדיסק. פעולות אלה צריכות להתקיים בשטח סטרילי וברמת מקצועיות ודיוק גבוהה. עלויות התיקון של דיסק קשיח משתנות בהתאם לסוג התקלה ולנפח המידע והנתונים שיש לשחזר. ככלל, תיקון נזק פיזי לדיסק מצריך התקנת רכיבים מחדש ולכן יעלה לרוב יותר מתיקון הכולל אך שחזור של נתונים.

תיקון דיסק קשיח

 

גיבוי מציל מצרה

ההמלצה היא תמיד לרכוש את הטוב ביותר אולם, גם לטוב ביותר ישנם מינוסים. דיסק קשיח מסוג SSD הוא ללא ספק הטוב ביותר שיש, הוא מהיר, חזק ועמיד יותר מכל דיסק קשיח אחר. אבל, דיסק קשיח SSD מחייב אתכם לבצע פעולת גיבוי למחשב באופן תדיר. לבצע גיבוי זה איננו מינוס וחשוב לעשות זאת בכל מצב, עם כל מחשב וכל דיסק קשיח, עובדתית, לא כל אחד עושה זאת.

המשמעות של אי גיבוי המחשב שלכם באופן קבוע במצב של תקלה בדיסק הקשיח SSD, שלא תוכלו לשחזר את המידע שהיה על גבי הדיסק, כן זה המינוס של כונן ה- SSD ועליכם לזכור זאת ולהרגיל את עצמכם בפעולת גיבוי המחשב על בסיס קבוע.

הדבר אולי המתסכל ביותר בעבודה עם מחשב הוא אבדן נתונים ומידע. במידה ואין לכם גיבוי אתם תמיד בסכנה שפעולה מוטעית שלכם תגרום לתקלה בדיסק הקשיח וכל מה שעליו ילך לאיבוד. אתם תמיד בסכנה שהפסקת חשמל או כשל בתוכנה יהרסו את הכונן ויגרמו לאבדן החומר שעליו.

לפיכך, ההמלצה החד משמעית היא לדאוג לגבות את המחשב כל יומיים שלושה, אל תהיו בידיו של הדיסק הקשיח שלכם, הוא אמנם SSD אבל לא לעולם חוסן וגם דיסק מסוג SSD יכול להתקלקל או שמשהו אחר, חיצוני ולא צפוי קורה וגורם להפסקת תפקודו של הכונן. אל תהיו תלויים באוויר ובצעו גיבוי כחלק משגרת השבוע שלכם.

 

תיקון דיסק קשיח חיצוני

דיסק קשיח חיצוני רגיש יותר לתקלות פיזיות מאחר והוא חיצוני למחשב. בנוסף לתקלות הכלליות של דיסקים קשיחים, בדיסק קשיח חיצוני תתכנה גם תקלות כשבר בשקע של הדיסק, תקלה בבקר המחבר בין הדיסק למחשב ועוד.

תיקון דיסק קשיח חיצוני

 

תיקון SSD

בדומה לדיסקים קשיחים, גם SSD מצריך תיקון במקרה של אובדן נתונים. במקרים אלה, לאחר אבחון ראשוני של התקלה יתבצע שחזור של המידע או החלפת ה-SSD. עם זאת, חשוב לציין כי ה-SSD נחשב לעמיד יותר מפני תקלות לעומת הדיסקים האחרים.

 

לסיכום

רבים מאיתנו ודאי זוכרים את הדיסק השחור הישן. אולם, ההתפתחות הטכנולוגית הביאה עמה את הדיסק הקשיח הנושא זיכרון רב ברכיב קטן מימדים. יש להבחין בין דיסק קשיח לזיכרון RAM, וכן בין דיסק קשיח פנימי לדיסק קשיח חיצוני. כמו כן, יש להבחין בין הדיסקים הקשיחים ל-SSD, הדור החדש של רכיב הזיכרון המושתת על טכנולוגיית ההבזק. כל אלה נבדלים גם בעמידותם לנזקים שונים, ובהתאם לכך נקבעות דרכי ועלויות התיקון.