למה המחשב מרעיש

מחפשים טכנאי מחשבים? ריכזנו עבורכם את טכנאי המחשבים והמעבדות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות הנוקשה של "המקצוענים", הזמינו עכשיו:

למחשב האישי שלכם דרכים מוזרות להראות לכם שמשהו לא כל כך בסדר אצלו. אחת הדרכים שלו להתריע שכשל מסוים מתרחש היא השמעת רעשים. למה המחשב מרעיש באמת, מה גורם לו להרעיש, על אילו תקלות עשוי הדבר להעיד? על פי רוב, מחשב מרעיש עקב בעיה במערכת הקירור שלו ואם להיות יותר מדויקים, בגלל תקלה באחד מהמאווררים שבתוכו.

כן, פתאום זה קורה ללא כל התרעה מוקדמת והמחשב שלכם מתחיל להשמיע רעשים מעצבנים, השקט שכל כך אהבתם בזמן העבודה מופר וצקצוקים מטרידים תופסים את אוזניכם ומפריעים לכם להתרכז. למה המחשב מרעיש? בואו ננסה להבין מספר דברים אודות התופעה.

למה המחשב מרעיש

ראשית, יתכן שהמחשב שלכם הרעיש מעט גם קודם לכן ולא שמתם לכך לב, יכול להיות שהתקלה שסימנה הוא הרעש, החלה מזמן והתפתחה לאט, עד לרעש המעצבן שאתם שומעים ברגע זה ממש, רעש שמזכיר לכם מכסחת דשא ביום גרוע. שנית, מדובר בתופעה שכיחה מאוד, מחשבים שמשמיעים רעש היו תמיד וכיום הם כנראה מרעישים יותר מבעבר.

למה המחשב מרעיש נחזור ונשאל וגם ננסה לתת תשובות, במקרים מסוימים יהיה מדובר ברעש סתמי שאינו מעיד על כל תקלה שהיא, אבל זה המיעוט, ברוב המקרים, הרעש הינו סימן לתקלה, ולעיתים הוא מאותת לכם על סכנה ממשית בה נמצא המחשב שלכם.

מקור הרעש

בניגוד למונח מקור הרעש המוכר שמכוון אל מעבה האדמה, כשמדובר במחשבים מקור הרעש במחשב מרעיש אינו קשור כלל לאדמה או לרצפה. חשוב לציין, יש להתייחס לרעש חזק ומטריד הבוקע מהמחשב כסימן אזהרה. במרבית המקרים התשובה לשאלה למה המחשב מרעיש הינה חיכוך מוגזם של רכיבים נעים. רכיבים נעים הם הכונן הקשיח, הכוננים האופטיים והמאווררים השונים שמותקנים בכל מחשב.

בכל אחד מהרכיבים האלקטרוניים שהוזכרו לעיל ישנם חלקים שנעים על ציר במהירות גדולה אגב, בואו לא נשכח שכונן התקליטורים המתחיל להיעלם, מרעיש מעט גם כשהוא תקין לחלוטין עקב התנועה שלו. ברכיבים נעים אחרים הרעש הוא סימן לבלאי, תקלה, או הפרעה נקודתית ברכיב כזה או אחר כדוגמת מאוורר שהחליד ומשמיע רעש, מאוורר שמסיבה כלשהי התעקם או צבר אבק כבד ולכלוך.

גורם נוסף ומורכב יותר לרעש במחשב הינו, דיסק קשיח שעומד בפני קריסה די וודאית. ישנם רעשים שמקורם ביתר חופשיות של רכיבים אלקטרוניים מסוימים, חלקי פח של המארז שזזים כתוצאה מהברגה לקויה ורופפת וכו'.

זיהוי מקור הרעש

על מנת להתחיל ולחפש את מקור הרעש במחשב חשוב, לפני כל פעולה, לנתק את מערכת הסאונד (רמקולים ומיקרופון). בחלק מהמקרים מדובר בניתוק פיזי ובחלק אחר, יש להיכנס ללוח הבקרה של המחשב ולהשתיק את כל השמע והאודיו וכל דבר נוסף שאולי מחובר לכרטיס הקול במחשב.

בשלב הבא, כשמערכת הסאונד כבר לא יכולה לתעתע בכם, נסו לזהות באוזניכם את הרעש, האם הוא מגיע מהדיסק הקשיח, ממחבר חשמלי פגום או תקול, או ממאוורר בעייתי. אם אינכם מצליחים להבין את מקור הרעש, זה הרגע להזמין איש מקצוע לטובת פירוק המחשב ואיתור מקור הרעש מקרוב.  אז למה המחשב מרעיש? כמו שאתם כבר וודאי מבינים, מכיוון שקיימת בעיה ברכיב אלקטרוני פנימי.

ביקור הטכנאי

ובכן, הגיע טכנאי מחשבים מומלץ עד אליכם הביתה ועתה, לאחר שהוא פירק את המארז ניתן יהיה להאזין לרעש המחשב ולנסות לאתר טוב יותר את מקורו. טכנאי מנוסה יוכל לאחר שניות ספורות לזהות את מקור הרעש ולספר לכם למה המחשב מרעיש. האזנה קצרה של טכנאי מנוסה תסייע באופן מהיר לזיהוי מקור הרעש, האם מדובר בתקתוק הדיסק הקשיח, במאוורר תקול או עקום, בפח שנוגש במקום לא לו וכו'.

הדבר הבא שיעשה טכנאי שמכיר היטב את תופעת המחשב המרעיש הוא, גיבוי כל החומרים החשובים שנמצאים במחשב שלכם, מכיוון שרעש שמקורו בדיסק הקשיח, המעיד על תקלה בדיסק, עלול לגרום לאבדן המידע שנמצא עליו.

רעשים נוספים שיש בהם רמת סיכון מסוימת למחשב הינם: חיבור חשמלי לא תקין לאחד הכוננים, עלול ממש להרוס אותו, כונן תקליטורים מרעיש המעיד ללא ספק על סוף דרכו, מאוורר מרעיש שעלול לגרום להתחממות יתר של המחשב אשר תגרור אחריה כשלים קשים נוספים. בבואכם לבדוק למה המחשב מרעיש מומלץ להתחיל מבדיקת המאווררים.

מקור הרעש הנפוץ ביותר והדרך לטפל בו

על פי רוב, יגלה טכנאי המחשבים שלכם, שהרעש שאתם שומעים בוקע מאחד המאווררים במחשב שלכם. ישנו מאוורר לספק הכוח של המחשב, מאוורר ייעודי לקירור המעבד, מאוורר לכרטיס הגרפי ומאוורר או שניים לקירור כללי של מארז המחשב. אז לאחר שהטכנאי הבין למה המחשב מרעיש הוא יבודד את המאוורר הרועש, יבצע בדיקת טמפרטורה של המחשב על מנת לשלול בשלב זה התחממות יתר, ויוודא בעיקר, שהטמפרטורה לא עולה על 50 מעלות.

החלפת מאוורר תקול במחשב

הבנתם למה המחשב מרעיש, בודדתם את המאוורר התקול, עכשיו הגיע הרגע לבצע החלפה של המאוורר הזה במאוורר חדש ותקין. מאחר שברוב המקרים המאוורר התקול הוא זה שאחראי על קירור לוח האם, חשוב לדעת את הדבר הבא, לוחות אם טובים מגיעים עם חיישנים לניטור קבוע של הטמפרטורה, במטרה להתאים את מהירות פעולת האוורור, על מנת שהמאוורר לא יפעל כל הזמן במקסימום מהירות, ישחק וירעיש.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?